Rośnie popularność druku cyfrowego

Październik 9 2017 10:54AM

W ciągu ostatnich sześciu lat wartość sprzedaży na rynku poligraficznym wzrosła o blisko 30 proc. Na popularności zyskuje przede wszystkim druk cyfrowy. Nowoczesne maszyny do uszlachetniania druku umożliwiają lakierowanie sensoryczne z efektem 3D oraz nakładanie folii metalicznych na wybrane elementy opakowań, wizytówek, książek czy katalogów. Uzupełnieniem drukowanych materiałów są interaktywne treści z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR). Technologia może służyć do tłumaczenia tekstu na papierze oraz do szybkiego rozpoznawania i archiwizowania dokumentów. Takie usługi rozwija Konica Minolta.

 Widzimy bardzo duże zainteresowanie usługami poligraficznymi. Cyfryzacja wspiera poligrafię. Staje się ona bardziej dostępna. Łatwiej jest zdobyć produkty i zbadać ofertę – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mateusz Woźniak, dyrektor ds. sprzedaży systemów produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska.

W latach 2010–2016 wartość sprzedaży na rynku poligraficznym wzrosła o ok. 30 proc. W Polsce, jak wynika z raportu KPMG „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem”, w 2016 roku produkcja sprzedana całego sektora poligraficznego mogła wynieść 14,7 mld zł (wzrost o blisko 6 proc. względem 2015 roku).

 W gruncie rzeczy idea pozostaje ta sama: zmieniają się sposoby dotarcia klienta i sposoby argumentacji. Ciekawą strategią jest pójście w kierunku wysoko przetworzonej produkcji, szczególnie w druku opakowań, gdzie dobrze zrobione opakowanie daje gwarancję, że klienci będą korzystali z naszych usług –ocenia Woźniak.

Cyfryzacja, która zwiększa dostępność oferty druku, przyczynia się do wojny cenowej na rynku – klienci mogą bowiem szybko porównać konkurencyjne oferty i wybrać najtańszą lub też wymóc na dostawcy obniżkę cen. Na tak konkurencyjnym rynku drukarnie muszą się wyróżniać innowacjami.

 Innowacje realizowane są na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim innowacja technologiczna, umożliwiająca realizowanie procesu dużo sprawniej, co za tym idzie – innowacja procesowa, która pozwala oszczędzać koszty, oraz innowacja produktowa, która pozwala kreować nowe produkty i usługi na rynku poligraficznym – wymienia Mateusz Woźniak.

Jedną z innowacji jest stosowanie nowoczesnych technologii uszlachetniania druku, np. ozdabiania druku foliami metalicznymi czy uszlachetnianie druku lakierem 3D. Takie możliwości daje m.in. maszyna MGI Jet Varnish 3DS. Z takimi i innymi urządzeniami drukującymi będą mogli się zapoznać odwiedzający Centrum Pokazowe Digital Imaging Square, które Konica Minolta właśnie otworzyła w Warszawie.

 Otwarcie nowego centrum pokazowego wiąże się z kilkoma celami. Przede wszystkim będzie to centrum technologiczne, w którym będziemy promować swoje technologie, ale będzie to również centrum edukacyjne, gdzie będziemy się starali wspólnie z klientem wypracować nowe formuły, nowe produkty, nowe pomysły, które później można zaaplikować na rynku – wyjaśnia Mateusz Woźniak.

Poligrafia to nie jest jedyna dziedzina, w którą inwestuje koncern. Jednym z głównych obszarów, które rozwijane są w centrach rozwoju firmy Konica Minolta (Business Innovation Center), jest rozszerzona rzeczywistość (AR) i jej wykorzystanie w biznesie. Może ona stanowić uzupełnienie drukowanych materiałów: reklam, opakowań, katalogów handlowych czy instrukcji obsługi.

– Główne obszary zastosowań technologii to augmented reality dla drukarń cyfrowych. Dzięki niej jesteśmy w stanie doposażyć standardowy wydruk w dodatkowy materiał cyfrowy, np. film z kanału YouTube, link do profilu na social media czy formularz kontaktowy ­– wyjaśnia Paweł Grzyb, Marketing Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.

Rozszerzona rzeczywistość – dotąd kojarzona głównie z rozrywką – coraz częściej wykorzystywana jest w biznesie.

 Drugim obszarem zastosowania jest tzw. Wearable Communicator, czyli rozwiązanie, które przypomina wyglądem okulary Google. Jest ukierunkowane na klientów B2B i ma pomóc firmom w organizacji pracy np. na liniach produkcyjnych – mówi Paweł Grzyb.

Okulary Wearable Communicator są wyposażone w miniaturowy ekran LCD i zaawansowany moduł optyczny HOE, który pozwala powiększyć obraz, filtrować długości fal światła, dzięki czemu wyświetlane na ekranie cyfrowe treści są wyraźne. Urządzenie to można wykorzystać m.in. nawigacji wewnątrz budynków, uzupełniania drukowanych treści, archiwizowania dokumentów czy wspomagania pracy kierowców, inżynierów lub lekarzy.

 Zastanawiamy się, aby AR wykorzystać również w systemach nawigacyjnych albo żeby tworzyć aplikacje, które wspomagają pracę poszczególnych branż, np. architektów wnętrz, lekarzy czy pielęgniarek współpracujących z pacjentami w szpitalach. Pracujemy także nad oprogramowaniem, które ma wspierać osoby pracujące na lotnisku, zajmujące się tym, by samoloty kołujące z pasa startowego albo na pas, bezpiecznie się po tych placach przemieszczały –zaznacza Paweł Grzyb.

Systemy AR można też stosować podczas wizyt w muzeach czy w galeriach handlowych, by uzupełnić doświadczenie zakupowe. Z systemów do nawigacji wewnątrz budynków oferowanych przez firmę Konica Minolta skorzystały m.in. brytyjska poczta UK Mail czy muzeum brytyjskich sił lotniczych RAF.

Dane IDC wskazują, że dochody z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w tym roku mogą wzrosnąć do 13,9 mld dol. z nieco ponad 6 mld dol. w 2016 roku. Wartość rynku do 2020 roku może sięgnąć 160 mld dol.

 Obok AR pracujemy także nad rozwiązaniami do monitoringu we współpracy z firmą Mobotix. Kamery rejestrujące wideo i dźwięki, są w stanie monitorować zanieczyszczenie powietrza czy temperaturę w danym pomieszczeniu – tłumaczy Paweł Grzyb.

Konica Minolta rozwija także systemy druku 3D oraz nowe urządzenia medyczne.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.