Najważniejszy kapitał firmy

Październik 12 2017 04:49PM

Bycie dobrym szefem to coś więcej niż zapewnienie pracownikom godziwej płacy i stabilnego zatrudnienia. Jak zasłużyć na miano przyjaznego pracodawcy? Dlaczego warto o ten tytuł powalczyć? I w czym pomóc mogą zewnętrzni doradcy?

Kapitał ludzki to dziś w wielu branżach największa wartość przedsiębiorstwa. Doświadczeni, wyspecjalizowani profesjonaliści zajmujący kluczowe, odpowiednie stanowiska i mający pieczę nad funkcjonowaniem poszczególnych działów firmy to gwarancja jej efektywności, a także wysokiej jakości produktów i świadczonych usług. To również szansa na innowacyjność, optymalizację kosztów i procedur i – w dłuższej perspektywie – stabilny rozwój firmy.

Jednakże skompletowanie i utrzymanie zgranej kadry nie jest celem prostym do osiągnięcia. W tym zadaniu na sukces mogą liczyć tylko te przedsiębiorstwa, które wiedzą, jak cenni są dobrzy pracownicy. ,,Wygrywać” mogą te firmy, które świadomie tworzą przyjazne ludziom miejsca pracy. Takie, w których o lojalność nie trzeba walczyć – bo jest ona oczywista. I mowa tu nie tylko o bezpieczeństwie, czy odpowiednio wysokim wynagrodzeniu – to warunki, które powinny być spełnione zawsze. Jak pokazuje praktyka wielu przedsiębiorców, a także niezależne badania rynku pracy, równie ważne jest nieszczędzenie środków na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji pracowników. Bez tego nie może być mowy o rozwoju i zadowoleniu pracowników. A przecież wyższe kwalifikacje ludzi to wyższa efektywności i wyższe zyski dla firmy.

Drugą nie mniej ważną kwestią jest dbałość o pozytywną atmosferę w pracy. Im grupa jest bardziej zintegrowana i zgrana, tym praca przebiega sprawniej. Im mniej konfliktów, mniej niepotrzebnych zgrzytów komunikacyjnych tym jest mniej przestojów i pomyłek. Dbanie o pracownika zwyczajnie się opłaca!

– Mówiąc o dobrej relacji pracodawca-pracownik konieczne jest zaznaczenie, że warunki finansowe – choć oczywiście bardzo istotne, nie są najważniejszą kwestią. Bardzo ważne jest to, żeby wiedzieć jak motywować pracowników pozafinansowo. Trzeba ich dobrze znać, prowadzić z nimi dialog – tak jak w dobrej komunikacji z klientami. Zadowolenie pracowników to nie tylko wartość dodana dla nich samych. To korzyści dla samej firmy. Zadowolony pracownik rzadziej zmienia miejsce zatrudnienia. A to oznacza mniejszą fluktuację kadr. Mniej problemów z zastępstwami, wydatków na rekrutację i konieczność wdrażania w procedury kolejnych osób. Zdecydowanie taniej jest dokształcić osobę będącą już pracownikiem firmy niż zatrudniać nowego specjalistę na kolejny etat – mówi Aleksandra Nieściuszko-Bujnicka z firmy 2B Up Consulting zajmującej się kreowaniem wizerunku firm.

Dobra fama to też szansa na przyciągnięcie do przedsiębiorstwa kolejnych, doświadczonych i zdolnych pracowników. Dziś – w dobie internetu, szukając dobrej pracy przeczesujemy dziesiątki witryn i for internetowych. Szukamy opinii byłych (i obecnych) pracowników i omijamy te źle oceniane miejsca.

– Warto też pamiętać, że absolutnie najlepszym ambasadorem marki i firmy są właśnie jej pracownicy. Z punktu widzenia wizerunku, nie ma nic gorszego od sytuacji, gdy pracownik mówi źle o swojej firmie. Gdy narzeka na procedury, atmosferę, czy jakość produktów. Nikt nie zrobi gorszej antyreklamy marce niż osoby z nią związane. – dodaje Aleksandra Nieściuszko-Bujnicka z firmy 2B Up Consulting.

No dobrze, skoro oczywistym jest że dbanie o pracownika się opłaca, pozostaje tylko pytanie jak stać się dobrym przedsiębiorcą? Co zrobić, by stworzyć zgrany i zadowolony z pracy i współpracy zespół?

– Okazuje się, że często szefowi (szefowej) trudno odpowiedzieć na to pytanie – głównie ze względu na jego (jej) osobiste odczucia. Wszak związany jest i z sama firmą, i pracownikami. Dlatego naprawdę warto zwrócić się o pomoc do specjalistów. Rozwiązania zależne będą od tego, jak wygląda obecna sytuacja danej firmy. W pierwszej kolejności konieczny będzie dogłębny audyt procedur. Sprawdzenie tego, jak funkcjonuje komunikacja wewnętrzna, i co można by było w niej poprawić. Określić to, jaki model zarządzania obowiązuje w danej firmie. Bardzo ważne jest regularne badanie oczekiwań, potrzeb i satysfakcji pracowników. O sukcesie firmy może zadecydować właściwa polityka w ujęciu personalnym – odpowiadająca na rzeczywistą sytuację pracowników. Metody pracy odpowiadać będą skali problemu – mogą to być na przykład szkolenia dla zarządu, wspólne spotkania menadżerów z pracownikami i wypracowywanie najlepszych rozwiązań czy nawet całkowite przewartościowanie strategii komunikacji wewnętrznej. Kluczem do ,,bycia dobrym pracodawcą” jest regularne słuchanie i odpowiadanie. Pewna elastyczność, umożliwienie nauki i rozwoju, kreowanie przyjaznej atmosfery w pracy. Ważne jest umiejętne i oparte na zrozumieniu a nie konieczności zarządzanie różnorodnością i potencjałem ludzi. Obiektywne doradztwo konsultingowe to klucz do opracowania realnego i skutecznego planu organizacji pracy poszczególnych działów i ich integracji. To klucz do obopólnego zadowolenia i długoletniej, owocnej współpracy. – dodaje Aleksandra Nieściuszko-Bujnicka.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.